Monday, May 13, 2019

Rebung


Pernah dengar pepatah Melayu "Kalau hendak melentur buluh, biarlah dari rebungnya"
Tahu kenapa kena lentur sejak dari rebung?
Sebabnya....
Rebung adalah anak pokok buluh...
Masa ni pokok buluh masih lembut bak umbut...

Pasal dia lembut, boleh la kita buat jadi makanan.
Tapi tak la boleh di makan begitu saja...
Kena la lalui beberapa proses sebelum boleh dimakan rebungnya...

Proses pertama adalah proses pengambilan rebung dari perdu pokok buluh.
Yang tu Mama Yan tak pernah buat ye...
Mama Yan punya pengkhususan pemprosesan lepas dah masuk besen...tinggal nak cincang aje...



Meh la close up sikit gambar...
Sebelum ni tak pernah tengok pun rupa sebenar rebung...
Abah Mama Yan dah siapkan semuanya...
Tinggal nak suap masuk mulut je...
Kihkihkih...

Bulu bulu halus kat buku buluh tu la miang rebung...
Masa potong potong rebung hari tu...
Kena kat tangan tak miang pun..
eh..dah kebal kot..
Mama Yan pernah terkena miang buluh...
Miang tu dah jadi tajam...
Kena kat jari...tercacak cacak...sakit gak..macam duri
Lepas tu ada kawan suruh sapu tangan yang kena miang tu kat rambut cepat cepat. 
Tapi kalau miangnya ni dah tersebar ke anggota badan...
Pergi mandi dan ssalin baju la jawabnya...
Baju yang tercemar dengan miang buluh tu pun jangan campur dengan baju lain...
Dia punya miang dan rasa tak selesa tu rasanya dua kali ganda miang potong rambut macam Kojak tapi tak mandi.
Kenal Kojak?



Okay..kita hiris rebung tu nipis - nipis mengikut kesukaan keluarga mentua.
Yela..nak jadi menantu pilihan kena la masak cara keluarga mentua.
Keluarga kita takpe, masak kek jadi lempeng pun mak abah kita sayang.
Mentua kata potong nipis so kita potong nipis.
Kalau abah kat Raub suka cincang memanjang.
Tapi style kat johor memang hiris je bulat-bulat

Lepas dah siap siang tu,
Rendam rebung tadi dalam air dengan sedikit garam.
Rendam semalaman.
Lupa pulak nak tanya kenapa kena rendam dengan air garam semalaman tu.
Lepas tu,
Basuh rebung tadi dan celurkannya sehingga masak.
Toskannya..

Kalau nak masak, boleh la terus je masak.
Agak agak kuahnya dah masak, boleh la masukkan rebung.
Tak payah lama lama, sebab rebung dah masak.
Masak agak-agak mesra dengan kuah aje.

lepas celur tu, kalau belum nak masak,
boleh la simpan dalam peti.
kalau nak guna dalam tempoh beberapa hari akan datang,
letak kat peti untuk sejukkan aje.
Tapi kalau belum ada plan nak masak,
bubuk dalam bekas, Penuhkan dengan air...
lepas tu masukkan dalam peti tempat beku tu,
tahan berbulan.
Selalu tengok mentua buat macam tu..
kalau tiba tiba rebung ada banyak, dan takde jiran mintak,
Mil akan bersihkan, hiris dan celur siap-siap,
lepas tu bungkus masuk peti sejuk kasik beku
Nanti time anak anak balik, kasik sebungkus sorang.



hari ni takde resepi sebab dah pernah tulis resepi rebung,
boleh klik link bawah ni untuk RESEPI REBUNG MASAK LEMAK
walaupun takde resepi, tapi ada gambar ya.



7 comments:

norhidana said...

ni jenis rebung biasa ke rebung madu yek? sya pernah mkn rebung buluh biasa dia mcm ada rasa pahit2 sikit... lps tu klu beli yg dh di jeruk dia ada bau hancing... mmg tak la kita nk mkn hehehhe...

tp baru2 ni ada kwn bg rebung madu... eh sedap lak takde rasa pahit atau bau hancing tu...

dear anies said...

kalau rebung yang benar2 tak berbau (sebelum di masak) barulah sy boleh telan hehehe

Sunah Sakura said...

family mertua kat kedah pun suka rebung ni...cara potong pun bulat2 macam mertua mama yan tu..hihihi

AzianKhalil said...

Yang Yan potong tu...rebung biasa je. Tak pahit pulak. Agaknya tu la fungsi rwndam air garam kot...tak kasi pahit.
Kalau beli kat pasar memang bau hancing. Tak tau lah kenapa kann

mummy_ayu said...

dap ni..masak lemak ngan daging salai pun sedappp

Jepun Mari said...

sedap rebung ni

OKje said...

Seumur hidup tak pernah mengerjakan rebung Yan..... nasiblah mak mertua tak suruh hihi... selamat ai....
Jarang jugak makan rebung, bukan tak makan, tapi jarang pilih lauk rebung kalau kat kedai tu

Lazada

Post Terhangat