Wednesday, May 22, 2019

Sanding 5 kali Siang Ikan pun Tak Reti



Nasib baik Mama Yan tak sanding 5 kali...sanding sekali je...
Jadinya kalau sanding sekali tak reti siang ikan takpe la kannn....kann

Tapi Mama Yan dari sekolah menengah rendah macam tu dah pandai siang ikan.
Sebab, abah Mama Yan hari hari memancing untuk cari lauk untuk makan malam keluarga.
Tiap kali abah balik memancing, memang Mama Yan la yang jadi tukang siang.
Tapi dengan syarat, ikan yang bersisik aje lah.
Sampai sekarang pun... Mama Yan hanya akan siang ikan yang bersisik.
Ikan yang jenis jenis 'catfish' memang Mama Yan menolak untuk siang.

Banyak pulak songehnya kan...pilih pilih ikan. Ye..nak buat macam mana... ia adalah sejenis fobia agaknya...hahaha.
Memegang ikan yang licin permukaan badannya seperti ikan keli, belut dan ikan sembilang buat Mama Yan merinding dari hujung rambut sampai hujung kaki


Merinding tu macam ni la..berdiri bulu roma kata orang Melayu. 

Zaman sekarang tak payah susah susah. Kat pasar ada servis siang ikan. Order ikan, bayar...
"kak, nanti saya datang balik ye".
Lepas tu, pergi la gerai jual sayur pula...lepas tu datang balik ambil ikan tadi.
Balik tinggal nak cuci bersih, masuk bekas, masuk fridge.
Tapi, Mama Yan memang takkan beli ikan keli sendiri.
Kalau suami teringin nak makan, dia la yang beli dan bersihkan.
Mama Yan nanti tinggal nak masak je. Tu pun pegang guna penyepit makanan atau senduk.
Memang tak la nak pegang, bila pegang je, meremang bulu tengkok, bulu roma semua.
Disertai rasa nak muntah...hahaha dasyat tak?
Memang geli betul betul...pernah juga try nak pegang dengan sarungkan tangan pakai plastik. Ingatkan kalau macam tu ok, tapi tak bolehla...perasaan tu tetap datang juga.
Terbayang kelicinan dan kelembekan tubuh badan ikan tu.
Kalau yang hidup...lagi la tak boleh nak pegang..sorry..lari dulu.

Tapi kalau dah siap masak...Mama Yan makan aje..hahaha...
Itupun baru baru ni je la makan.
dulu dulu tak makan pun...lagi satu syaratnya..yang digoreng sahaja.

Masa Mama Yan anak dara dulu...Mak memang ajar cara cara siang ikan, siang ayam, siang sotong, sayur semua tu.
Walaupun waktu belajar duduk asrama, tapi bila balik cuti sem, memang pulun la belajar buat kerja rumah dan kerja dapur.
Jangan la langsung tak ambil peduli sampai nak kopek kulit bawang pun Google nak kopek sampai lapisan ke berapa. Sup bunjut pun dikata uncang sihir. ahh..rabannn....






Nota kaki : Mama Yan kahwin masa umur 24 tahun.



10 comments:

ct cheery said...

Sy pun sanding skali jer hehe

Suria Amanda said...

SA sanding pun sekali je..alhamdulillah dari umur 10 tahun dah belajar siang ikan..mak abah keja..SA anak sulung mmg dh diajar masak...hehehe

Mrs. A said...

Mujurlah Mrs. A pun mak dah ajar dari kecik siang ikan, potong sayur segala ilmu di dapur ni tahu jugaklah

Sunah Sakura said...

Kita pun tak makan ikan keli dari dulu sampai la skang..entah ek, rasa pelik bentuknya gitu..kalo da dipotong2 dan tak dibagitahu tu keli, kita makan aje..hahahah

Warisan Petani said...

takde kaitan sanding dengan siang ikan.

aizamia3 said...

Bukan tak tahu siang ikan cuma saya dah dimanjakan sejak zaman #RemajaPurba hingga dah jadi #MakBudak.. hehehe.. tapi kalau dah darurat siang jugak.. ekekeke..

dear anies said...

dulu pun sy x reti siang ikan. tp sbb selalu tgk mama buat, lama2 bla dah tggl seorg boleh je buat sendiri...

err... sy x nak bersandinglah hahaha

Fiza Rahman said...

Siang ikan pon baoleh jadi isu ye.. hehe... Dah lama tak siang ikan sebab orang kedai dah tolong siang kan ☺

Rodong Koi - Pahang Blogger said...

Koi pndai siang ikan weh...ikan keli la hehe

Aryan azra said...

saya ni siang ikan boleh, tapi yang seangkatan dgn ikan keli tu memang tak lah, siang dan masak boleh tapi saya ni tak makan ikan sangat

Klik! Klik!

Post Terhangat