Tuesday, January 8, 2019

Begedil Kentang + Ayam


Masa zaman kanak-kanak di Pahang,
Mama Yan tak pernah jumpa pun makanan yang bernama begedil ni.
lepas datang Johor masuk UTM baru la jumpa
Masa tu ingat kuih cekodok
hahaha

Kalau masa buat kenduri tahlil'/Yasinan,
begedil ni memang tak tinggal,
sebab begedil ni antara lauk tambah dalam Nasi Ambeng
tapi sebagai menantu muda dalam keluarga suami, 
biasanya Mama Yan ambil bahagian kemas rumah dan basuh pinggan
jarang la nak duduk di celahan jiran jiran MIL
Dah la diorang ngomong Jowo..
hishhh...tak sesuwei nak join venture diorang membawang tau..
  
oleh kerana tak pernah tengok oarang masak,
percubaan pertama Yan buat begedil,
hancur lebur sebaik sahaja dimasukkan dalam kuali.
tergelak suami Mama Yan,
laaa..kenapa tak telefon mak?
aishh...malas laaa..
benda senang ni pun takkan nak call kan
Rupanya..
kentang kena goreng, 
bukan rebus ok.


Gambar ni kejadian lepas dah usha usha makcik bawang kat kampung MIL buat.
oohhho
senang aje kaedahnya....
Tengok gambar post kat IG tu....
Tarikhnya bulan November 2017,
Punya la lama punya resepi...
Hari ni baru nak karang
Ngehngehngehhh...

Resepi Begedil Ayam Segera

 Bahan bahannya:
 4 biji ubi kentang sederhana besar - kupas, bersihkan, potong 6 dan goreng 
  5 ke 6 ketul nugget ayam- goreng 
1 tangkai daun sup - hiris
Bawang goreng sikit
2 biji telur ayam - asing kuning dan putih  
 Garam sikit kalau suka

Cara caranya adalah:
Tumbuk kentang yang telah digoreng sehingga lumat. 
Tumbuk masa panas-panas ye. 
Lepas tu tumbuk pulak nugget yang telah digoreng tadi

Kemudian,
Gaulkan kentang dan nugget yang telah ditumbuk tadi.
Masukkan hirisan daun sup, bawang goreng dan telur kuning dari 1 biji sahaja.
Kalu nak letak garam, masa ni la
Telur kuning tu nak bagi lebih senang dibentuk.
Macam jadi bahan perekat dia la..

Lepas dah gaul sebati,
Bentukkan begedil bulat dan leperkan.
Lepas tu, bahagian telur putih yang dah diasingkan tadi, tambah lagi sebiji telur.
Pukul2 sikit bagi rata.
Ambik begedil yang sudah dibentuk, celup dan goreng dalam minyak panas.
Pastikan minyak panas ya...
Kalau tak, 
nanti dia serap minyak dan akhirnya terkulai layu hancur berderai dalam kuali.
Bila dah masuk kuali, 
Biar yang bahagian bawah tu dah agak kekuningan, 
Baru boleh dibalikkan. 

Lepas dah kuning keperangan, angkat.
Kalau boleh,
Dap dap sikit dengan tissu dapur tu.
Sebab begedil ni berminyak sangat.
Kentang digoreng...
Nuget digoreng...
Dan akhirnya...celup telur..goreng lagi...

Mama Yan tak letak lada sulah, atau bahan penambah perisa lain sebab,
Mama Yan dah gunakan nuget ayam tak habis masa sarapan pagi tu.
Dalam nuget tu dah cukup dah segala bahan penambah perisa.

Alhamdulillah...
Dapat la lebih kurang 18 biji
Cukupla buat lauk.
Kalau rajin boleh cuba...
Serius Sedap!



1 comment:

wahida said...

tengok pun dah tahu mmg sedap!

Klik! Klik!

Post Terhangat