Monday, January 28, 2019

Selamat dah berbuka puasa

Buka puasa lauk nasi dengan lauk ni je petang tadi.
Alhamdulillah sangat sangat berjaya menghabiskan puasa sehari
Kihkihkih
Nak mula ganti puasa ni memang payah nak dapat tune dia
Hari ni berjaya juga akhirnya

Selalunya lepas ambil anak balik tadika pukul 12,
Mama Yan akan masak masak untuk anak anak balik sekolah pukul 1.10 petang,
Lepas tu bawak nasi dan lauk naik office
Makan dengan suami.
Tapi hari ni MY puasa, so tak bawa bekal la
Masak untuk anak anak pun bening kentang dengan fishball aje.

Masak petang tadi,
Kakak ipar Mama Yan yang masak.
Dia tanya, 
Nak berbuka apa?
Nak buat air apa?
Ya ampunnn...
Segan Mama Yan...
Hamba ni hanyalah adik ipar dia...
Tapi bila tau Mama Yan puasa,
Bersungguh sungguh dia nak masakkan.

Alah....takyah susah yang pelik pelik.
Buka puasa ganti je...
Masak yang simple simple aje udah.
Kita ni makan untuk hidup.
So, tak perlu berhabis masa, 
tenaga dan wang ringgit untuk makanan yang sedap dan mewah setiap hari. 
Cukuplah memenuhi lazat, berzat dan berkat.

So,
Ikan goreng dan sayur tauge + sawi.
Tauge ni...
Kalau dalam mi goreng ke, kueteow goreng ke,
Dalam bihun goreng ke...
Mama Yan sanggup jalankan operasi mencari dan menyelamat.
Asingkan tauge dari dalam makanan 
Tapi kalau buat lauk nasi..
Mama Yan ok je.
Pelik tak? 
Harap tak pelik lah..
Sebab terasa tauge tu mengganggu keenakan masakan masakan mi.
Kalau takde lagi syedap!

Hahaha...
Ok, daku tidak keseorangan rupanya.


No comments:

Klik! Klik!

Post Terhangat