Asam Pedas Ayam Tanpa Resepi

Againn...
Lauk sekali harung masuk sayur..
Asam pedas ayam dan kacang bendi...
Senang..One shot
Tak payah lepas masak lauk ayam nak masak sayur nya pula...

Mama Yan kan...
Kalau masak asam pedas ayam suka bahagian yang tulang tulang...
kepak..kaki...leher...
kadang-kadang memang sengaja beli bahagian bahagian tu kat pasar...
Bahagian berdaging daging macam kat dada...
Biasa potong kecik kecik buat goreng kunyit,..
Sebab bahagian dada jenis kan tawar aje dagingnya..
kena la potong kecik kecik supaya bumbunya serata dan berasa.

Sebab kan Mama Yan ni orang Pahang..
Taklah terer masak asam pedas..
Tapi belasah aje lah,
Janji ada rupa sudah...
Mama Yan tak berapa terer pakai cili kering sebab tak biasa pakai cili kering.
Kat Raub masa kecik kecik dulu pakai kada cili je...
Pakai cili kering boleh kira berapa kali je...
So, memang dah banyak kali lah try & error,
Suami Mama Yan pun dah rela je la jadi tikus makmal Mama Yan...kihkihkih..
sakit perut pedas sangat la, cili tak masak la, nasi lemak jadi bubur lemak. 

Gambar je asam pedas..
tapi takde resepi ye...
Mama Yan pun masak tengok resepi Google..
uolls nak masak, Google la sendiri..
Blog masakan power power banyak...kompom jadi kalau tak tumpah asam garamnya dalam kuali..

Sekian, wassalammm





12 Comments

  1. Baru nak tanya resepi, tengok tajuk takde resepi plak hahahahah

    ReplyDelete
  2. Ala..kita tak terer masak la Sis Lin... aje meloya orang makan resepi asam pedas kita nanti...

    ReplyDelete
  3. Tak pernah lagi masak ayam asam pedas. Kat rumah Ros, kalau ayam, mesti goreng dengan sambal jer. Nanti nak cuba juga buat asam pedas :)

    ReplyDelete
  4. senang gini, Yan.
    satu lauk, ada haiwan & sayur.
    couple dgn kicap.
    jadik la kan. nasi panas2.

    ReplyDelete
  5. Sama la ngan SA...x reti masak asam pedas..asyik failed je..lagi satu masak kurma..memang failed...

    ReplyDelete
  6. Sedapnya.. Lama tak makan asam pedas ayam..

    ReplyDelete
  7. kita pulak tak makan bendi...jadi kalo hosmet masak asam pedas letak bendi, kene masak lauk sayur lain kalo teringin nak makan sayur...ekekekke

    ReplyDelete
  8. Nampak banyak kaki di situ.
    Peminat kaki ayam ke?

    ReplyDelete
  9. saya pun prefer ayam yang ada tulang, tak suka daging banyak. Tak sedap..hehe

    ReplyDelete
  10. Masak asam pedas kaki ayam best juga

    ReplyDelete
  11. tetap nampak menggoda lah mama yan, kite pun biasa masak asam pedas selalu mmg boh sayur mcm bendi dan tomato, kadang boh nenas sekali, sedap tau

    kita msk asam pds selalu guna cili boh je, dh lama tak beli lada kering heheheh...

    ReplyDelete
  12. rumah sy asam pedas ayam mmg x laku tp asam pedas ikan pari, msk 1 kawah pun x ckp hehehe

    ReplyDelete

terima kasih la weiii...