Buat Kerisik Sendiri

Kalau nak masak rendang...
Benda yang paling bercinta nak buat...adalah kerisiknya...
Ada je kerisik siap jual di kedai kedai dan pasaraya..
Tapi dah terkena yang tengik..
Terus malas nak beli kerisik siap lagi dah..
Tambahan pula dah ada mesin parut kelapa..
Buat sendiri la lebih bersih dan segar...

Kalau nak buat kerisik kan kena sangai kelapa tu atas api kecik sampai kering dan berubah warna,
part tu la yang Mama Yan malas sebenarnya..
Sakan berpeluh..
dah macam dalam sauna dah berpeluhnya...
Sebagai solusi kepada taknak berpeluh..
Mama Yan sangai gunakan pressure cooker Noxxa,
Setkan kepada 'stir-fry' mode..
Kemudian sentiasa kacau kelapa parut dalam periuk tu guna senduk kayu.

oh ya...
Hidupkan suis kipas..
Halakan kipas tu menghadap kita seorang dengan kelajuan paling maksima.
Kalau guna dapur gas,
pasang kipas laju laju...
Nanti apinya padam.
Sebab tu la Mama Yan gunakan periuk tekanan Noxxa...hahaha..
Agak kalau ada termomix,
masukkan kelapa parut..
sentuh sentuh skrin..
Tinggal...siapppp...
OMG...
bestnyaaa...

Mula mula masuk kelapa parut..
Setengah biji je tu.

Lepas tu, set mode 'stir-fry'...
kacau gaul sampai ringan


Nampak..dah mula menguning...
matikan suis.

Teruskan mengacau dengan sisa sisa kehangatan yang tinggal

Lepas tu..
Boleh lah kita tumbuk halus sampai keluar minyak atau kalau 'tak rajin'..
kita guna blender kering aje.
Sejukkan dulu kelapa parut yang telah disangai sebelum dikisar.
Nanti rosak pula getah pada tapak blender tu kalau kita blend benda yang masih panas.
Walaupun pakai barang murah-murah..
kalau pandai jaga...
InsyaAllah akan bertahan lama.
Kalau pakai barang mahal pula,
Lagilah kita perlu jaga denga baik dua kali ganda kann...
Mahal kot..
Bukannya tinggg...dapat barang.
Ingat Miss Comet ke?


Selesai...
Dah...jom la kita merendang ayam kampung.
Setengah biji kelapa...dapatla barang 2 ke 3 sudu makan aje kerisiknya...
Tak padan dengan peluh yang mengalir.
hihihi




 

15 Comments

  1. Lama dah x sangai kelapa buat kerisik sendiri. Sejak kawin lah kot. Masa bujang dulu sentiasa kene kerahan tenaga goreng kelapa

    ReplyDelete
  2. Mama Naniey pun buat sendiri kerisik kat rumah. Senang. Sebab kat kedai ada yang dah lama sangat sampai tengik bau. Habis lauk pauk.

    ReplyDelete
  3. wah...buat sendiri lagi sedap, tapi tu la..tak berapa nak rajin... he he he.... dulu masak kecik2, memang selalu la kena bab2 sangai kelapa ni..pas tu soalan fav..dah ok ke ni? dah ok ke ni? kena marah la ngan Ibu sbb selang2 minit tanya...

    ReplyDelete
  4. Kerisek buatan sendiri memang sedap, harum!

    ReplyDelete
  5. mesti semerbak bau kerisik kalau buat kerisik sendiri ni..bestnya

    ReplyDelete
  6. Pernah juga beli kerisik dapat yang tengik. Rendang pun jadi lain rasanya. Nak tak nak kena rajinkan diri jugaklah buat kerisik sendiri. Untung kakyan ada noxxa. Mudah sikit kerja nak menyediakan kerisik.

    ReplyDelete
  7. kerisik buat sendiri mmg harum n terbaik rasa masakan kita kan

    ReplyDelete
  8. memang la kalau dibuat sendiri mmg sedap dan harum baunya. tp pd zaman serba pantas ni abe kie cuma mampu beli di pasar buat isteri masakkan.... tahniah mama yan!

    ReplyDelete
  9. Kalau kat kampung pernah la buat kat sini... memang tidak rajin. Selalu bua rendang memang tak.boh kerisik heheheh

    ReplyDelete
  10. lagi puas dapat buat sendiri kerisik ni :)

    ReplyDelete
  11. boleh bayangkan aromanya tu..sedap lemak-lemak gitu baunya kerisik.

    ReplyDelete
  12. Kakak saya punn buat sendiri jugak sebab pernah beli, rasa dia pelikkk. Lagi puas hatiiiii buat sendiri kannn hahaha

    ReplyDelete
  13. Wahhh.. macam tak lama lagi ada thermomix ni, hihi

    ReplyDelete
  14. haah lagi puas hati kalau buat sendiri kan, risau juga kalau beli dekat luar tapi terjumpa yg tengik. Buat sendiri lagi berbaloi ^^

    ReplyDelete
  15. kagum dengan kak yan! kalau shida rela beli je kak ^_^

    ReplyDelete

Terima kasih, jap lagi MY approve ya :-)