Kura kura dalam sangkar

hari tu suami dan anak anak jumpa kura kura di kebun..
bawa balik rumah ingatkan nak bela..
Tapi dua malam di rumah ni..
dia langsung tak nak makan..
dah bagi macam macam makanan dah..
Bagi sayur, bagi jagung rebus, bagi ikan, bagi ayam goreng, bagi dedak..
Semua dia tak makan...
Asyik memanjat sangkar nak keluar...

Lepas dua hari...
Kami lepaskan semula kat parit berhampiran dengan rumah...
Hmm...
Dia tak suka duduk terkurung..
nak bebas ikut nature dia sendiri...
Tak semua haiwan sesuai dijadikan haiwan peliharaan...

Besar juga saiz kura kura ni...

Kucing berdua ekor ni pula,
Tak jemu jemu menghadap makhluk bercengkerang dalam sangkar tu.






9 Comments

  1. Natang ni kena bela kat tempat yang ada air

    ReplyDelete
  2. Tak biasa dikurung tu, okay juga dilepaskan. Betul tu, tak semua haiwan boleh dijadikan haiwan peliharaan. Kucing tu pelik agaknya tu tak pernah tengok spesis kura kura. Hehehe...

    ReplyDelete
  3. Pernah juga beli kura2 kecik yg ammi nama kan Atan & Minah. Yg sekor suka makan...yg suka suka menyendiri. Sudahnya ammi dna suami lepas kan kat taman Tasik. Kembali lah ke habitat asalmu

    ReplyDelete
  4. Dah biasa hidup bebas tiba tiba terkurung. hehe..
    Kucing tu nak berkawan ke. Ralit betul tengok penghuni baru kat situ ye

    ReplyDelete
  5. Kura2 besar x suka dikurung. Lainlah anak kura2 yg dibela sedari kecil...

    ReplyDelete
  6. dah besar tu so dia dah biasa tinggal liar

    ReplyDelete
  7. pelik kot si meow tgk kura2 tu... sbb tu kura2 malu tu x selesa asik ditonton aje.. haha

    ReplyDelete
  8. Hahhaaa..si meow pelik sbb bukan sejenis depa hahaaa..lawak plak tgk gelagat meow ni..

    ReplyDelete
  9. Mungkin kura-kura tu mogok taknak makan. Hehehe.

    ReplyDelete

Terima kasih, jap lagi MY approve ya :-)