Wednesday, December 21, 2011

Entry di malam dingin..

wah...bulan 12 a.k.a ujung tahun ni mmg banyak peristiwa2 yang tercatat dalam diari..bukan takat diari koi ajer..malahan diari satu Malaysia dan jugak satu dunia pun...antaranya ialah...bulan 12 ni kan musim cuti sekolah..maka ramailah pasangan pasangan pengantin baru mengambil peluang ini untuk melangsungkan majlis persandingan mereka...so dah tercatatlah dalam diari pasangan pengantin ni arikh menikah...tarikh bersanding...sambut menantu..honeymoon...

pastu..sempena cuti school ni jugak..ramai jugak ibu bapa yg bawak anak2 diorang bercuti cuti...makan angin..ambil angin..tukar angin...hmm..dah masuk dalam diari dan album keluarga dah peristiwa bercuti bersama keluarga..

oleh kerana ujung tahun atau bulan 12 ni amat sinonim dengan musim ujan di Malaysia ni...makanya sinonim jugaklah dengan musim banjir..haa...dah melekat satu lagi memori pahit...rumah naik air banjir...pastu kena tidur kat Dewan serbaguna...sekolah...hmm..masuk book lagi kisah bulan 12 ni...

dan bagi koi yang bekerja dalam sektor pembinaan ni...ujan memang agak meresahkan..nak nak pulak jenis ujan yang tak tau berenti...kejap lebat..kejap sidang...kejap lebat..kejap sidang...kalau ujan takleh buat kerja kat luar...lebih2 lagi kerja tanah...tanah mmg stok jadi bubur...tak boleh plaster dinding luar dalam hujan..tak bleh buat painting works...tak boleh piling...tak boleh turap jalan...yang boleh..buat site diari jer...hehhehe...ujan dari pukul 9 pagi sampai 1 tengah hari...kat site diary tulis sampai pukul 5 petang...

bulan 12 atau hujung tahun atau year end juga amat sinonim dengan YES...YES atau nama penuhnya Year End Sale mmg amat ditunggu tunggu oleh kaum ibu seperti koi..hmm...ade ker wanita tak suka shopping??mmg rabak la poket tgk menda yg gantung2 kat shopping mall tu...koi tgh memujuk En Suami agar membelikan koi seketul frying pan Tefal... hmmm..mengguda iman betul kuali itu...itu..kuali tu..kalau dapat...goreng ikan tak bergaram berkunyit pun sedap tuh...

Tsunami yang melanda perairan Acheh dulu pun jadi masa bulan 12 jugak...24.12.2004 kalau tak silap koi la...dan pastinya ia menjadi satu parut kekal kepada mangsa2 Tsunami tersebut.

Bulan 12 jugak perayaan Hari Natal akan disambut...walaupun koi tak sambut Hari Natal...koi tetap gumbira kerana tahun ni Hari Natal jatuh pada hari Ahad...maka dengan segala hormatnya..Hari Isnin kita cuti...YES!ada cuti extra...cuti2 macam ni mmg koi dan suami & anak2 balik kampung..bila lagi nak jenguk orang tua...

tak kurang juga yang menerima bonus pada hujung tahun...hmmm..tahniah....koi ada bonus tak agaknya hujung ahun ni??? hehehe...koi tak pernah harap pun...masukkan gaji koi bulan2 tak miss itupun dah kira bagus..

bila hujung tahun...ibu bapa pun tak kurang risau jugak ni...anak anak nak naik sekolah awal tahun...means ,nak beli buku, baju, kasut,stationary, bag dll semua bulan 12 ni lahh...huhu..kalau anak ade 4 orang nak naik sekolah...huh..masak...alhamdulillah kerajaan ada bagi peruntukan RM100 untuk seorang pelajar. Apasal masa koi sekolah dulu nak dapat sorang RM10 pun tak pernah??

huh..jam dah menunjukkan angka 1.28 pagi...perut koi pun dah lapar ni..ade baiknya kalo koi tido dulu...esok akan ada lagi satu hari dengan rutin harian yang macam selalu selalu tu...setakat ni aje entri koi di malam yang sunyi, tenang, dingin, sejuk, aman damai ni...
selamat tidur semua..wassalam

Saturday, December 10, 2011

Jangan "Panik"...Ini Hanya Lagu...

PANIK - BUNKFACE

Mereka mengatakan dunia
Penuduhan membabi buta
Sebalik sentiasa ada makna
Konspirasinya

Kini aku diperhati
Kanan kiri diawasi
Ancaman mereka tiada henti
Aku hadapi

Biarkan ku pergi juang
Bertetangan terus dan mati
Satu dunia cinta bersedia

Biarkan ku pergi juang
Rasa yang kita idamankan
Satu dunia sudah bersedia
Sudah bersedia

Reformasi mana sakti
Sini semua beraksi
Ancaman mereka tiada makna

Kini aku dipenuhi
Bayang dipancari benci
Ancaman mereka tiada henti
Aku selami

Biarkan ku pergi juang
Berkorban dan terus mati
Satu dunia sudah bersedia

Biarkan ku pergi juang
Rasanya kita ditemankan
Satu dunia sudah bersedia

Ku selalu berasingan jauh
Dan ku biarkan mulut celakamu
Kan ku tunggu tunggu *
Ditentukan padaku padamu
Pada mereka yang setuju

Biarkan ku pergi juang
Berkorban dan terus mati
Satu dunia sudah bersedia

Biarkan ku pergi juang
Rasanya kita ditemankan
Satu dunia sudah bersedia

tak paham sangat koi dengan lirik lagu ni berkaitan dengan apa...tapi koi rasa ia boleh disuai padan gengan apa jua situasi...untuk bolasepak pun boleh jugak...berjuang untuk negara...perlukn reformasi dalam strategi permainan...yelah,...masa bolasepak kita merudum...teruk team Malaysia dan FAM kena belasah dan dikutuk peminat sendiri...so skang dah nampak sikit perjuangan baru bermula..dah ada pembaharuan dan perubahan positif la sikit2....

tapi takpe la...setakat kena banned dengan RTM...insyaAllah masih boleh cari makan...skang bukan macam zaman Double Trouble Search-Wings dulu..skang radio TV swasta berlambak...tapi koi tercari cari jugak kat mana sebab kena banned dengan RTM tu...mungkin perkataan Reformasi kot...tapi rasanya perkataan tu dah basi..generasi remaja skang ntah ntah tak taupun kisah reformasi yang berlaku kira-kira 13 tahun yang lalu..

harap2 RTM akan memberi garis panduan yang tepat kepada pencipta lagu supaya karya dan ciptaan mereka tidak sia-sia...

Friday, December 9, 2011

Bayaran penulis "Ombak Rindu" tak setimpal

Artikel ini adalah copy paste dr --> By Nadia Najib | Cinema Online – Wed, Dec 7, 2011 5:01 PM MYT


7 Dis - Kehebatan filem "Ombak Rindu" tidak perlu disangkal lagi apabila berjaya mendapat kutipan RM 4 juta dalam masa 4 hari, tetapi penulis novel tersebut tampil kecewa atas tidak dapat terlibat dalam produksi filem itu.

Novel "Ombak Rindu" yang diterbitkan oleh Alaf 21 telah dicetak semula sebanyak 23 kali sejak tahun 2000, tetapi pemilihan adaptasi itu tidak boleh menjauhkan dirinya dari kontroversi.

Isu timbul apabila penulis novel "Ombak Rindu", Fauziah Ashari, nyata kecewa dengan pihak produksi kerana tidak memanggilnya untuk sama-sama menyertai produksi ini sebagai penasihat skrip hatta penulis skrip. Ini kerana selaku pemilik idea asal, mereka lebih mengetahui isi dan memahami jalan cerita novel itu sendiri.

Kini isu bayaran tidak setimpal pulak telah disuarakan oleh penulis novel yang mengatakan bahawa bayaran yang diterima cukup-cukup untuk tambang pergi dan balik dari Johor ke Kuala Lumpur dek kerana sokongan padu untuk filem "Ombak Rindu".

"Tiada apa yang tinggal," kata Fauziah lagi, " tiada sesen pun untuk saya kalau nak diikutkan bayaran yang diterima, tetapi perjanjian telah dibuat, sepatutnya pihak bertanggungjawab lebih prihatin tentang isu ini kerana apa yang diolah dari "Ombak Rindu" hampir kesemuanya adalah idea asal saya. Termasuk bait ayat yang disampaikan oleh Lisa Surihani, " Redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah". Itu juga merupakan ayat yang ada di novel," ujar Fauziah.

"Nasihat sebagai penulis selepas ini kepada organisasi yang telus dalam menguruskan kewangan, adalah untuk adil dan saksama untuk kepentingan menjaga hak masing-masing. Apa jua yang ingin dilakukan yang melibatkan hasil ciptaan pihak lain, perlu dibincang dari akar umbi. Fauziah juga mengambil contoh penerbit barat yang mengangkat martabat penulis setanding dengan nama besar yang lain. Ini yang perlu kita contohi."

"Ombak Rindu" dibarisi oleh pelakon hebat seperti Aaron Aziz, Lisa Surihani dan Maya Karin pasti memerlukan pelaburan yang banyak dari pihak penerbit Tarantella Productions Sdn Bhd yang dipelopori pengarah ternama Sharad Shadan selaku penerbit filem ini.

***koi ingat bila diadaptasi penulis dapat royalti juta-juta... rupenyer.. uhhh... makan hati....

Tuesday, December 6, 2011

Nak jugak Ombak Rindu...

sana sini situ...blog..paper...fb..semua citer pasal Ombak rindu...review selepas menonton..koi? koi pun tak ketinggalan endak jugak bercerita pasal Ombak rindu...Novel Ombak Rindu ni koi ingat koi baca lebih kurang lapan tahun yang lalu...masa tu masih bujang dan tinggal menyewa bersama rakan di Taman Universiti...hmm..skang pun koi masih tinggal di Taman universiti Skudai...




Dulu Novel Ombak rindu ni dimliki oleh kawan koi yang nama Ija..orang Penang...skang bekerja dengan MMC-Gamuda...hmm...hebat kerjayanya sekarang...novel si Ija ni la kitorang dok pulun sampai hancur lunyai...basah dengan air mata dan hingus..berangan nak kawen dengan orang kaya cam Harizz..ahahah...






masa ni selalu membayangkan novel ni dibuat dalam version drama atau filem...dan kitorang ramai2 akan membariskan pelakon pelakon pilihan kitorg...kalau ikut masa tu...diana daniel belum akil baligh lagi sbb masa tu diana jadik anak norman hakim dalam Filem Idola...so artis yang jadi pilihan kitorang utk membintangi Filem Ombak Rindu adalah...Abby Abadi = Izzah, Norman Hakim = Harizz dan Nasha Aziz = Mila...ataupun...Erra Fazira = Izzah, Rosham Nor=Hariz dan Eja= Mila...dan ade lagilah beberapa padanan watak...hahah...




selepas bertahun tahun ade jugak orang nak filemkan novel yang koi rasa paling banyak collect air mata kitorang ni...dengar je filem ombak rindu nak kuar...kitorang terus debatkan dalam fb siapakah yg layak membintanginya...punyerlah semangat nak menonton filem Ombak rindu ni..tp sampai ari ni belum lagi pergi tgk..




sebenarnya, last saturday mmg dah rancang sebaik baiknya dah...sabtu kan halfday, anak tinggal kejap kat taska. lepas tgk movie baru ambik...tapi sebagai seorang ibu misali..tak tergamak koi nak tinggalkan anak kat taska...mama ayahnya berdua duaan pegi tgk Ombak rindu...so..koi decide beli dvd ajer nnt...lagi pulak dengar dengar citer..Tarantella Pictures nak kuarkan DVD yg full version nyer...yang main kat pawagam ni yg berdurasi 2 jam...yang diorang nak terbitkan tu yg mengikut kehendak pengarah...huhu...tak sabar koi...




*** mengenang citer Ombak Rindu ni....terasa rindu yg amat sgt kat kawan2 ex housemate masa belajar dulu...hmmm...

Friday, December 2, 2011

Buku Grolier

terima kasih utk gambar http://mamaadablog.blogspot.com/


pernah dengar grolier tak?? haa..koi dah terbeli set grolier ni...benda ni mmg koi dah lama idam-idamkan....apa benda nya Grolier ni...hmm..nak diterangkan mmg susah...tapi utk orang yang tak pikir dua kali untuk beli buku...berhutang pun takpe..hahaha...

semalam rak percuma tu en. suami koi dah tolong pasangkan...buku dah susun sikit sikit...budak2 dah start tengok gambar2 kat buku2 tu...oleh kerana budak2 tu kelihatan sangat excited..koi rasa happy la jugak...tapi koi belum bagitau lagi harga sebenar buku2 tu semua kat en. suami koi...hmmm...

cuma koi pikir satu la..duit ni...kalau koi tak beli benda2 camni pun ujung bulan habis juga...kalau belipun habis juga...lagi 2 ke 3 hari ni gaji..ada aje benda yang nak dibeli selagi gaji tu tak habis...mudah mudahan buku ni ade la memberi manfaat kepada anak anak koi...takla asik mintak nak tgk kartun ajer...dahla kartun kat astro tu asik2 tayang benda sama ajer...bil asik naik ajer..kartun nyer asik ulang kartun yang sama ajer...

Thursday, December 1, 2011

result GA teka harga...

semalam GA teka harga dah ditutup..hari ni koi umumkan nama kawan kita yang berjaya meneka paling hampir tepat antara semua yang meneka....berikan tepukan gemuruh kepada Ekin ....
...since ekin ni pun orang JB, diminta ekin menghubungi koi untuk temujanji kita yang pertama..
dianafisa81 at yahoo dot com....
jadual kat bawah ni menunjukkan harga sebenar barang yang koi beli kat kedai tu...

Wednesday, November 30, 2011

GA: Teka Harga




korang rase2 berapa harga untuk 2 tin sardin jenama 'Botan', 2 tin sotong jenama 'Rex' dan 2 air kotak 'Dutch lady'....barang2 ni semua koi beli kat kedai kampung kat Pontian...tin sadin dgn sotong tu besar punyer tau..air kotak tu yg standed tu la...

kalau korang terer, cuba teka...tapi ada syarat dan syarat syaratnya adelah...

1. Teka dan tulis harga tu kat ruangan komen bawah ni. pemenang akan dipilih berdasarkan jawapan yg tepat atau paling hampir tepat
2. Boleh buat entri kalau rajin..sertakan url entri korang kat ruangan komen. kalau ramai yg buat entri..cabutan bertuah akan dijalankan

hadiah utk jawapan paling tepat adalah sebuah 'diary 2012' manakala hadiah untuk entri belum difikirkan...

Saturday, November 26, 2011

Salam Maal Hijrah









salam maal hijrah semua...petang ni koi nak balik kampung ibu mertuaku di Gugusan Felcra Sekijang, Segamat, Johor...so, malam ni koi tak boleh la beronline untuk menelaah blog2 yang koi minati kerana di kampung yang aman dan damai tersebut tiada line broadband yer...walau secanggih manapun broadband anda..tetap tidak dapat menakluki rumah bonda tercinta yer...






tengok..siap apa contest lerr..balik dr kampung la baru join..nak cepat ni....

Friday, November 25, 2011

Ilmu Mandi Wajib...Jom Semak Cara Kita...

Berkongsi sedikit ilmu... dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan
terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang
tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh
melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk
mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2
keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh
anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun,
berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam
Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak
mengetahui perkara ini.

"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi
salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota
badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang
dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya
jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika
ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh
dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya
mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib
seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan
najis di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang
zahir.

Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah
Taala."

Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai
ke mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku
mengangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan
yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Sahaja aku mengangkat
hadas nifas kerana Allah Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya
selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan
mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali
niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.
Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga
tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang
ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi,
jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak
dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh
disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh
anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada
di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut
seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke
dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam
lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.
Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah
dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh
menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku,
kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu
pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang
merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan
pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu,
seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika
dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya
terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya
tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada
rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang
menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai
sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut
rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya
pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya
pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah.
Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi
wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun
mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan
perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan
perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat
Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab
melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun
tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab
lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah
haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak
sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak
semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika
ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada
waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk
sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum
tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima
5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan
menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat,
berdzikir, dan berdo'a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah 'olahraga'. Cukup dengan
memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh.
Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do'a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya
di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata
kunci', "Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya
Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah
pula akhlaqku). (HR Ahmad).- DOA TENGOK CERMIN

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak
berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri
atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa
seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa
Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal,
perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan
demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Tuesday, November 22, 2011

Jom kira pasir pulak…

wahh..tajuk….kira pasir…adakah kita akan mengira setiap butiran pasir?? oh tidak….ini adalah sebagai panduan unuk dapatkan berapa banyak pasir atau crusher run yang perlu di order dalam satu satu projek. tapi kaedah ini tidaklah begitu tepat kerana ianya adalah anggaran sahaja…walaupun begitu ianya digunakan di secara meluas dalam bidang construction.

kaedahnya adalah dengan mendarabkan isipadu dengan pekali yang merupakan ketumpatan kepada bahan2 tersebut

Jenis
Pekali (ketumpatan)
Pasir 2
Hardcore 3”'-4” 3
Crusher Run 2” 2.2
Isipadu didapati dengan mendarabkan keluasan permukaan dengan tebal pasir yang kita nak pakai.
contoh:
kira crusher run
sebuah tapak perhimpunan memerlukan base pasir setebal 100mm. jadi luas kawasan didarabkan dengan tebal 100mm tu untuk mendapatkan isipadu pasir yang diperlukan..
isipadu ni pulak nanti…darab dengan pekali yang diberi tu..makanya kita dapatlah kuantiti pasir tu dalam unit tan.
satu load atau satu lori pulak lebih kurang dalam 25 tan…selalunya kurang…nnt kita bahagi pulak kuantiti dalam berat tu dengan 25 untuk dapatkan berapa load pasir yang diperlukan.
contoh pengiraannya…
kira pasir
harga 1 tan pasir lebih kurang dalam 30 ringgit ko sekarang..koi pun ak sure berapa…tapi lebih kurangla..
ketumpatan yang koi berikan tu bukanlah ketumpatan sebenar...tu koi dah masukkan segala jenis mak nenek pembaziran

Friday, November 18, 2011

Aku bukan Bomba....haha

hari Khamis 17 nov 2011 yg lalu, koi berpeluang mengikuti ujian kecergasan dan pancaindera untuk jawatan pegawai Penguasa Bomba gred KB41. pukul 8 tu macam biasala ada briefing sikit sikit..lepeh tu isik borang...borang akuan..yelah..manalah tau kot-kot tgh ujian tu semput ke..jantung terhenti ker..putus urat perut ker...taklah bomba disalahkan sebb kat borang akuan tu kita dah sign yang ujian tu diambil atas kerelaan sendiri dan akan bertanggungjawab atas keselamatan diri sendiri...

lepas dah isik borang tu ambil tinggi dan berat badan... hmm..pada surat panggilan tu sebenarnya ada tulis ketinggian minimum yang dikehendaki..agak agak tak pass...takyah la datang ujian okeh..buang masa jer amibik cuti...berat badan pun sama..agak agak tak cukup berat...sebelum datang makanla banyak2 supaya mempunyai berat badan yang cukup

okeh berat badan dan ketinggian minima dah lepas dah...tapi itu belum mencukupi sbb kena kira BMI pulak...hahaha...masa ni mmg ramai yang kantoi tak lepas BMI yang dikehendaki....koi pun nyaris2 juge tak lepas...kalau calon hok laki kena ambik ukuran dada...pompuan takyah..bukan uji bakat model

lepas dah siap ambik berat badan..ujian mata pulak..dia nak 6/9 tanpa menggunakan cermin mata atau kanta sesentuh atau lain lain alat bantu penglihatan. ramai jugak yang pakai contact lense...tp kena bukak..ade sorang tu taknak ngaku pakai contact lense...tapi bomba tu cakap..ade sbb kenapa kita taknak orang rabun...pastu dia cakap masa training nnt mmg lasak...ada ke masa awak orang ni nak cuci contact lense...tgh tido kena kejut...takkan tdo malam nak pakai CL..tah apa lagilah bomba tu bebelkan...last last budak tu tanggalkan juga...

lepas ujian tahap kerabunan..ujian rabun warna pulak...ujian ni biasa kita ambik ka sekolah sekolah dulu...kat dalam ujian JPJ pun ade kalau tak silap.

dah melepasi semua ujian pancaindera...jeng jeng jeng... tibalah masa untuk ujian kecergasan fizikal yang mana koi sedia maklum bahawasanya koi mmg tak cergas. dari tadika sampai masuk u tak pernah menang tempat 1,2,3 dalam sebarang jenis sukan pun...lumba lari ker..lompat jauh ker..lompat tinggi ker...jangan kata wakil rumah sukan...wakil sukantara pun koi tak perenah muenyumbang barang seketul dua mata untuk rumah sukan...

mula mula kena angkat pemberat..alah..pemberat tu rupanya macam benda angkat berat dalam sukan kat tv tu..tapi untuk pompuan ringan jer...46 kg...alah..memang kacang ah...bukan dia suruh angkat pastu julang tinggi2 pun..angkat paras pinggang jer..pas dah sampai paras pinggang tu letak la balik...bukan dia suruh hold barang 30 seken pun...tapi orang laki kena angkat lebih sikit..54 kg separas dada...ramai jer yang tak lepas..hehe...

lepas angkat berat kena panjat tali..hahaha..yang ni koi mmg surrender...tapi walau camne koi tahu koi takleh panjat pun..koi tetap cuba jugak...hihi...mmg taklepas nyer...berat badan koi ajer dekat 70...masa koi bujang2 dengan berat badan tak sampai 50kg pun koi tak berupaya nak main apa bende namanye tu ..alah yang kat taman tu..crossing monkey kot...mmg koi tak dilahirkan untuk bersukan dan berlasak-lasak begini...bak kata my encik suami yang setia menemani koi dari ambil kedatangan hingga percubaan memanjat tali....."budak budak pompuan yang berjaya panjat tali tu semuanya gifted..."...hmmm..yelah tu...

gambar dari website akademi bomba dan penyelamat.

yang tak tahannya..untuk pergi ambik ujian ni..koi siap beli kasut baru..track bottom baru..stokin baru...hehe..nampak sangat mmg tak pernah bersukan...so, kasut tu akan berpindah mlik kepada encik suami la nampaknya..nak tunggu koi pakai...hmm..tgklah..kot kot dapat panggilan ujian kecergasan kastam pulak ker...ntah bila tahun la pulak...SPA ni..orang kata..walaupun kita tahu kita tak pass...bila dipanggil..haraplah dapat menghadirkan diri...sbb kalau sekali panggil tak dtg...dia dah takmo panggil lagi...kate orangla..koi tak tau...so..sebelum isik form SPA pastikan yang anda memiliki kelayakan utk jawatan tersebut...

apapun...koi enjoy...

Thursday, November 17, 2011

Jom kira kayu

entri koi hari ni khas untuk rakan2 seperjuangan koi...sapa sapa yang tak tau lagi cara cara kira kayu atau formula untuk convert kuantiti kayu dari batang ke ukuran berat...

ukuran berat ni diperlukan untuk order kayu kat kilang. kalau projek besar besar kita order kat kilang pakai ukuran berat..order 1 tan ker..2 tan kerr..kalau takat nak buat pondok jaga kat depan sekolah takyah order samapi satu tan...order pakai panjang jer...beli kat harware...

biasa kalau tanya kat sub workers berapa byk kayu dia nak pakai...dia akan sebut ikut suka ati dia jer...sbb bukan dia yang pakai kayu...bila kita order pulak kat bos...bos akan jerit pulak kat kita..."banyak benor kayu nak pakai..kurangkan sikit.." jadik...kita kena kira berapa bnyak kayu nak pakai..pastu tunjuk kat dia..bukti yang kita dah kira..




okey...kawan kawan..adik adik...cara kira kayu ni hanya terpakai untuk MLHW atau kayu chapcha sahaja yer...kayu yang kita guna dalam projek pembinaan sebagai props...cara kira ni tak terpakai untuk kayu kayu yang berketumpatan tinggi dan keras seperti cengal, jati, nyatoh, keruing dan lain2...



koi pun baru aje tau cara kira kayu ni...sebelum ni main order jerrr....maklumla dulu kerja kompeni PKK kelas A..takat 10-20 tan kayu apa ada hal....skang keja kompeni kiut miut...kenalah belanja dengan berhemat...hahaha...setiap satu item yg di order kalau boleh jangan ade lebih...semua kena ngam ngam..hoho...boleh botak kepala koi kalo begini...



selamat mengira para QS...!

Friday, November 11, 2011

Air botol...

selepas bertahun-tahun minum air dalam botol mineral tu baru ari ni koi tau yang beza antara air mineral dengan air minum boleh dibezakan dengan mudah melalui warna tudung botol tu...selama ni koi panggil semua pun air mineral...kalau ada tulis air minuman barulah tau tu bukan air mineral. selalu kalau nak beli siap pusing pusingkan botol tengok dia tulih mineral water ke...drinking water...

Rupa-rupanye...Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mewajibkan dan berkuat kuasa mulai 1 Jan 2005, semua air mineral semulajadi mestilah menggunakan tudung berwarna dan air minuman mesti pakai tudung kaler putih supaya mudah dibezakan. Koi tau ni pun pasal koi baca laman web spritzer dan dengan tak malunya koi mengaku yang aktikel ini diciplak dr laman web spritzer..kalau air mineral spritzer...tudung diorang kaler ijau...

Perbezaan antara Air mineral semulajadi dengan air minum suling adalah...air Mineral semulajadi didapati daripada akuifer sedalam lebih 100 meter. Mineral-mineral yang terkumpul melalui beratus-ratus tahun air perjalanan melalui pembentukan batu semulajadi akuifer. *akuifer tu apa nyer?? jap koi nengok kamus...

tempat nak sedut air mineral mestilah diletakkan jauh dari kawasan perindustrian dan perumahan.
Air minuman suling atau distilled drinking water dalam bahasa pada botolnya disuling. Proses penyulingan membunuh dan membuang hampir semua bakteria, virus, logam berat dan pencemaran lain samaada organik atau bukan organik.

kaedah membersihkan air minuman ini adalah dengan mendidihkan air. Proses pemeluwapan wap yang terhasil akan menghasilkan air suling. Biasanya kaedah ini menggunakan air paip sahaja. sebb tu kadang kadang kita tengok pada botol tu ada tulis..'Punca air: Air Paip SAJ' atau 'Punca air: Air Paip SYABAS'


macam teringin jer nak beli sebijik taruk kat rumah...hehehe...comel kannn....


mmg comel...mmg teringin nak beli...



*akuifer = lapisn batu batan atau tanah yang mengandungi air

Thursday, November 10, 2011

Pantai Air Papan, Mersing, Johor Darul Takzim

kerna termakan dek kata2 seorang sahabat, En. Suami koi membawa kami sekeluarga ke Pantai Air Papan, Mersing....huhu...siap siap masak dalam kul 9 kitorang gerak..ikut jalan lama Kulai-Kota Tinggi_mersing...sampai kat simpang kat kota..koi dah bising2 pasal jauh sangat nak ke Air Papan...baik ke Desaru, atau Teluk Ramunia atau ke Tanjung balau ajer...tapi En. Suami nak jugak ke Air Papan, sbb kawan dia kata Pantai Air Papan is the most beautiful beach kat Johor...huhu...2 jam jugakla dari JB ke Air Papan.

sampai ajer bentang tikar..oleh kerana Umar mahfuz tengah tidur dalam kereta...carik port bawah pokok...angkat adik Umar Mahfuz...baringkan..huhu..lama pulak budak Mok ni tidur bawah pokok tepi pantai ni...berangin jer...huhu..best...sampai pun dah dekat kul 12..kitorang pun nyum nyum dulu...koi bawak bihun goreng jer..leceh nak bawak nasik lauk..pastu ade la jajan dgn roti untuk budak2...sementara tunggu Adik mok bangun..Koi belikan Abang Mukhlis bih sabun..dok main tiup buih kat tepi pantai takyah tiup2 pun...celup dan angkat...angin tiup pun buih jadi...adik Mok tidur bawoh pokok tepi laut dengan lenanya..

tapi kat air Papan ni orang tak ramai sangat macam pergi Tanjung Balau Bulan lepas..mungkin sebab dah nak masuk hujung tahun...angin dah mula kuat..ombak pun agak besar..tak tenang macam kat Tanjung Balau...pastu ada sekumpulan budak budak JPA tengah buat latihan menyelamat...macam susah jer...dengan nak berenang lawan ombak tu...ishhh...kompom koi tak boleh buat
pasir kat Pantai Air papan ni...halus....tapi jenis yang ade banyak kulit cengkerang yang dah hancur...habis satu kepala lekat habuk putih putih...payah pulak tu nak hilang...

tapi walau macammana pun..koi kagum dengan kerjasama orang kampung ni menjaga kawasan pantai...dengan bayaran serendah 3 ringgit untuk masuk, memang kita puas hatila...bersih..tong sampah banyak...sampah pun takde bersepah sepah sana sini..tempat mandi, tandas pun banyak....memang oklah untuk beristirehat..banyak pilihan pulak tu untuk beli souvenir..pelampung untuk budak2 mandi pun murah2 jer...takde la cekik darah sangat...


on the way nak balik ke JB..kitorang singgah la kat kedai kedai menjual hasil laut...mak aih...murah murahnya...tak tau pulak kat mersing ni banyak jual hasil laut cam kopok lekor, ikan kering, kopok macam macam ade...harga pun boleh tahan la jugak...yang agak mengkagumkan...tempat buat keropok lekor dia tu..buat drpd stainless steel..berkilat..dan yang penting...sangaaattttttla bersih..tak sempat la pulak nak snap snap gambar...sibuk dengan super duper hero koi ni yang berlari sana sini ni...

lepas ni kalau nak mandi laut lagi kena tunggu lepas bulan 1 tahun 2012 pulak..sbb skang laut dah mula bergelora...dah tak sesuai nak bawah anak anak bawah 5 tahun mandi...ok bertemu lagi dalam episod pantai tahun depannn....

Friday, October 28, 2011

Lelaki dan wanita....

Catatan hari ni dikorek korek dari emel lama yang dah bertahun usianya,..nak kreditkan pada sapa pun tak tahu..jom kita baca sama sama...

Baguslah kalau kita sudah tahu akan perkara ini sekurang-kurangnya kita tidak cepat melenting jika berlaku apa-apa isu antara kaum ADAM dan HAWA dan saya juga ingin tambah iaitu betapa beratnya menjadi seorang lelaki, diantaranya adalah seperti berikut:-

Lelaki

1. lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

2. lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN !

3. Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab keatas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, menakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN !

4. Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak di bayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

Wanita

1. - wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

2. - wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

3. - wanita saksinya kurang berbanding lelaki.

4. - wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

5. - wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

6. - wanita wajib taat kpd suaminya tetapi suami tak perlu taat pd isterinya (taat kepada ibunya).

7. - talak terletak di tgn suami dan bukan isteri.

8. - wanita kurang dlm beribadat kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pada lelaki. Pernahkah kita lihat sebaliknya?? Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah- sepah bukan? itulah bandingannya dgn seorg wanita. Wanita perlu taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita? wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya utk menyara isteri dan anak-anak. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap
4 wanita ini:

Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu

Syurga yg disukainya cukup dgn 4 syarat shj:

Sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya. (betulkan jika saya tersilap).

Seorg lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH... sayangnya ALLAH pada wanita .... kan?

Segala kebaikan itu datang dari Allah SWT dan segala kelemahan itu datangnya dari diri saya sendiri.
.

Wednesday, October 26, 2011

SPECIAL TOYS SHOP

suka beli permainan untuk anak anak? kalau byk duit...sampai terlebih lebih..koi nak jer beli permainan mahal mahal playskool ker...fisher price ker...tapi sebab mama Umar ni takde duit nak belikan permainan mahal mahal...terpaksala mama belikan Happy Meal..boleh la mama sebat beef burgernya...dan anak anak dapat permainan.

tapi kalau rajin mencari sebenornya kat internet ni banyak ade jual permainan berjenama dan berkualiti, walaupun preloved, tapi masih elok dan cantik. koi beli stroller 2nd hand melalui internet...alhamdulillah sampai hri ni stroller tu masih berfunction dengan baik yaamat..

so kalau kalau ade yang mencari permainan 2nd hand yang berkualiti dengan harga yang berpatutan..
.

Sakit gigi: Part 2

entry hari ni merupakan kesinambungan entry tahun lepas..selagi gigi geraham bungsu koi tu tak dibuang,..selagi itulah kesakitan yang koi alami ini akan berulang-ulang...tapi bila memikir ke kena operate gusi utk buang gigi tu...haduuu...takut bebenor koi...tapi dari sudut lain sampai bila pulak koi asik nak sakit jer...sakit gigi ni bukannya gigi tu aje yang sakit...dia punya sakit tu melibatkan komponen lain yang terdapat di kepala...bila koi sakit gigi, secara otomatik koi akan sakit kepala..sakit tekak nak menelan..sakit rahang mulut...sakit pipi..dan tak ketinggalan juge sakit telinga...rasa berdesing aje telinga koi ni...bila ada bunyi bising-bising..aau ada orang membebel tak habis habis time sakit gigi ni...mmg rasa macam nak melempang ajer


lebih kurang begitulah keadaannye gigi koi sekarng ni...gigi yang ujung yang tumbuh senget tu memang payah sikit nak dijaga..walaupun koi dah mengambil langkah berjaga-jaga..tetapi bakteria datang jugak menyerang...mungkin kerana koi tak pakai ubat gigi Colgate total kot...sekarang ni, gigi koi yang ujung tu dah pun berlubang...kalau makan minum menda yang sejuk sejuk cam eskrem ker..air batu ker...dia punye ngilu...huuuu...menangkap ke kepala...

oklah...tak matipun tak dapat makan eskrem tu...tapi yang paling koi tak tahan pulok sekarang ni..pertumbuhan gigi geraham bongsu tu telah menolak rakan rakannya sebarisan dengannya...yang ni lagi naya...tak pasal pasal lagi 3 batang gigi koi pun sakit juger...

kelmarin nak gi site kat Pontian, nak drive sendiri rasa tak yakin sbb denyutan sakit gigi yang adekalanya mencengkam jiwa...mujurlah koi memiliki suami yang penyanyang yang sanggup temankan koi ke site..

rasanya koi tetap kena pergi klinik gigi ni..kot2 doktor ade solution lain selain drpd nak operate...dalam bahasa biasa doktor akan cakap ..'minor surgery'...tak kiralah minor ke major ker...yang penting..mmg koi tak dapat bayangkan..gusi koi yang merah jambu ni...ditoreh toreh untuk keluarkan gigi..pastu dijahit...kalau dah macam tu..berapa lama pulak tu takleh makan???dah habis petua dah ni...ade yang kata taruk minyak cap kapak...bila koi baca kat kotak minyak kapak tu..dia kata untuk kegunaan luar sahaja...ade yang kata tabur dengah Panadol yang duhancurkan...huhu...pahit melepang wehhh...8 jam tak hilang rasa Panadol tu...kumur air garam la...abih tidak koi telan pain killer jer la..kalau tak jangan kata nak makan minum...nak telan liur pun sakit...tapi yang koi peliknya..pitching suara dok jeritkan si Umar berdua tu mainten pulak....hahaha...



WW: My 2nd Umar



.

Thursday, October 20, 2011

Pantai Kemasik, Terengganu Darul Iman

last weekend koi and family and mertua pergi ke negeri Terengganu darul Iman...menziarahi adik ipar koi yang baru sahaja dipindahkan kerja dari Jengka ke Kemaman...so, sajelah jalan2 tengok tempat baru dia...

dari Segamat hari Sabtu pagi2...sebelum tengah hari kitorang dah sampai rumah dia...lauk pun dah bawak siap2..sampai umah dia terus ngap ramai2..petang tu kitorang jejalan ke Pantai Kemasik yang terletak kira2 10 minit dari rumah dia..Rumah dia kat seri Bandi..

sampai sampai...tengok laut..mak aiihhh....angin kuat gila...ombak walaupun tak besar tapi agak laju...pantainya pun agak curam...mmg tak sesuai nak mandi mandi..tapi anak2 dah tak boleh kontrol lagik dah..mandila jugak..tapi tak boleh lepas walaupun seminit...takut jugak dibawak lari ombak...

pastu kat pantai kemasik ni..pasirnya agak kasar dan bila pijak kaki terbenam...ala ala pasir sungai gitu,...keadaan pasirnya tak sama macam pantai2 yang koi penah pergi sebelum ni...

koi macam biasa la..tukang amik gambar jer...lagipun koi tak suka sangat mandi laut ni...sbb nnt nak kena bilas2 bagai..kalau tak nanti berlengas benor rasanya...memang selalunya koi duduk tepi je...layan bebudak main pasir..yang mandi selalunya bapak si umar umar ni...


dah siap siap mandi tu...kitorang carilah bilik mandi ke..toilet ke...nak bilas...hahha..toilet ada..tapi berkunci...dia tulis notis jer suh pergi toilet kat gerai,..pergi kat gerai dia kata takleh mandi kat toilet dia...takleh masuk kalau kaki berpasir..ayoyo...pasal malas nak panjang cerita...amik air dalam kereta buat bilas kaki tgn...pastu terus naik kereta..mandi kat umah aje....patutla takde orang mandi mandi...kitorang jer...takpelah..dah datang jauh2...tapi enjoy sbb ramai2..next time kalau ada family datang nak bawak kat pantai area2 kota tinggi dan mersing...

Saturday, October 1, 2011

kisah janda yg dahaga.............

Disini saya ingin menceritakan sebuah kisah mengenai seorang janda yang
baru sahaja kematian suami....

Hasnah seorang janda kaya yang baru sahaja kematian suaminya akibat kemalangan jalanraya.Beliau masih muda lagi dan mempunyai potongan badan yang cantik.
Sejak kematian suaminya, beliau sentiasa diusik oleh jejaka-jejaka kampung yang sudah lama memendam rasa kepadanya.

Namun begitu, Hasnah tidak pernah melayan karenah pemuda-pemuda kampung tersebut, kerana hatinya masih lagi merindui arwah suaminya...Walaupun.... hatinya berasa sepi ketika waktu ini. Lebih-lebih lagi di waktu malam... Rasa sepi hatinya tiada siapa yang tahu... Pada satu malam, kira-kira pukul 2 pagi.... hujan lebat membasahi bumi dan dingin sekali ....beliau bangun dari katilnya...walaupun sejuk tetapi badannya terasa panas.... tekaknya terasa haus.... beliau
terasa begitu dahaga sekali. Beliau bangun dan keluar dari bilik menuju ke dapur,...Sampai saja didapur... beliau terus membuka peti ais dan mengambil sebotol air sejuk.... beliau tuang kedalam cawan dan meminumya...

Setelah meminum air tersebut.. beliau kembali kedalam bilik
dan menyambung tidur semula.

Sekian... Terima Kasih Itulah kisah seorang janda yang dahaga...........

Wah, sepenuh hati korang mambaca nyer. Mentang2 lah Janda..haaa.... Apa? Ingat Blog koi ni blog lucah ke????

Tuesday, September 27, 2011

Jewer


cara sebutannya adalah dengan menebalkan bunyi idgham 'J' supaya kelihatan seperti menantu kesayangan Wak Saliyah...hahaha...Wak Saliyah tu mak mertua koi yer tuan tuan dan puan-puan...makanan yang berasaskan tepung gandum ni koi jumpa setelah sah koi menjadi menantu orang Jawa Segamat...Zaman muda belia koi kat Pahang dulu koi tok penoh jumpe dengan makanan serupa ini...


cara penyediaannya pada koi agak leceh pada koi sebab kena uli pakai tangan...kalau buat kuih cekodok masin kan pakai senduk jer..tangan koi tak comot kena tepung. bahan bahannya sama macam buat cekodok masin...tepung gandum + garam + air...bahan bahan diuli sehingga kental dan kemudiannya adunan dileperkan lebih kurang 3-5mm...hahaha...tapi takyah lah bawak pembaris bagai ke dapur....diameternye pulak antara 3-5 inci.....


lepeh tu, ulian yang telah dileperkan tadi digoreng dalam minyak yang cukup panas. bila dah kekuningan, bolehlah diangkat....

bila kita goreng dalam minyak panas dia akan menggelembung cam gambo kat atas ni...huiii...sedak wehhhh...takpayah makan bercicah pun sedak weh...kalau kat Johor ni selalu makan dengan kari..takpun sambal tumis...

Wednesday, September 21, 2011

Wordless Wednesday: Western....






western breakfast at Sugar Craft cafe, Danga Bay....tak kenyang pun...hahaha..sbb perut koi ni perut melayu.

Tuesday, September 20, 2011

Coklat Kak Effa

Effa Mybaby is now kemaruk to make homemade Chocolate...wawawa....kalah koi dia punyer dia design coklat skang ni...okeh...layan gambar2 jer...







**gambar2: facebook kak effa...utk sebarang tempahan coklat...sila hubungi koi...

Lazada

Post Terhangat