Showing posts with the label IbadahShow all
Surah Al-Kahfi
Pin it

Baca Al Quran, beberapa mukasurat pun dah terasa panjangnya... Tapi bila mengadap facebook, mengadap novel, habis beratus helai muka surat pun segar aje... Itu Mama Yan la... Kawan kawan yang baca ni tak la begitu rasanya... Surah Al-Kahfi ni mengandungi 4 buah kisah di dalamnya....Kalau nak pulun …

Read more

Oleh Ustadz Abu Rasyid 1. Diriwayatkan dari Ibnu Umar t.ia berkata : Rasulullah telah mewajibkan zakat fithrah dari bulan Ramadhan satu sha' dari kurma, atau satu sha' dari sya'iir. atas seorang hamba, seorang merdeka, laki-laki, wanita, anak kecil dan orang dewasa dari kaum muslilmi…

Read more

Syarat Wajib Puasa :-  1. Islam 2. Baligh 3. Berakal 4. Sihat 5. Bermukim (Tidak Musafir) 6. Suci (Dari Haid Dan Nifas)  Syarat Sah Puasa :-  1. Islam 2. Berakal & Mumayyiz 3. Suci (Dari Haid Dan Nifas) 4. Nyata masuknya bulan Ramadhan Rukun-Rukun Puasa :-  1. Orang Yang Puasa 2…

Read more

Menguap dalam Islam : Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Baginda Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah s.w.t suka orang yang bersin, dan membenci orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu bersin, lalu dia mengucapkan 'Alhamdulillah', maka adalah …

Read more
Ibu atau isteri?
Pin it

Tajuk kena ada kontroversi sikit...baru nnt orang nak baca...hahaha Takde la...amik kat Facebook tadi...jujur koi kata koi tak kisah pun kalau suami koi utamakan mak dia...kerana doa dan redha dari ibu bapa tu sangatlah diperlukan oleh anak2.

Read more
Bahasa mencerminkan akhlak diri dan wali...Wallahua’lam
Pin it

Menggelarkan orang memberi nasihat sebagai ostajah celup, ustazah jadian, ustazah mee segera, ustaz itu, ini dan pelbagai gelaran lagi sangatlah menjengkelkan. Lebih teruk lagi bila diri sendiri jahil, tapi apabila dinasihati menghentam si pemberi nasihat. Meh sama-sama kita baca artikel Fikr…

Read more

Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi?? Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Peremp…

Read more

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa engkau menangis?"   "Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.   "Aku tidak mengerti", kata anak itu.   Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti&q…

Read more
Hukum Wanita Menyusukan Anak Angkat
Pin it

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-96 yang bersidang pada 13-15 Oktober 2011 telah membincangkan mengenai Hukum Wanita Menyusukan Anak Angkat. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut   Setelah meneliti keterang…

Read more
Tanda-tanda kiamat..renung-renungkan...
Pin it

di copy paste dr emel lama-lama dulu... 1) Penaklukan Baitulmuqaddis. Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.w telah bersabda:     "Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah 1 diantaranya,  iaitu penaklukan Baitulmuqaddis."     - …

Read more
Makan cara Rasulullah SAW
Pin it

Sejak kita dilahirkan sudah ada idola yang harus menjadi ikutan kita dalam kehidupan seharian. Iaitu Nabi Muhammad. Adalah sunah kita mengikut kebiasaan Rasulullah SAW seperti cara makan Rasulullah SAW. Sebelum itu mari kita renungkan kaedah makan Rasulullah SAW dan mengikutinya. Insyallah perut ki…

Read more

Berkongsi sedikit ilmu... dari JAKIM. Mandi wajib yg betul Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul. Untuk melakukan mandi wajib yang betu…

Read more