Friday, July 26, 2019

Dulu Benci Sekarang Cinta

Taugeh...
Dulu...dari kecik...
Sampai remaja...sampai dewasa...
Mama Yan memang anti betul dengan taugeh...
Tak kira la taugeh halus ke...taugeh kasar ke..taugeh hijau ke...
Tak kira la dalam mi goreng ke...dalam kueteow goreng ke...dalam soto ke...dalam popia ke..
Akan Mama Yan tentang habis habisan...
Memang Mama Yan akan gigih asingkan taugeh time nak makan tu.
Kadang kadang kita dah pesan...takmo taugeh..
Tapi bila sampai...
Ada juga dia letak taugeh...
Sayu hati tau...
Masa tu rasa...
Menyampahnya orang kedai ni...
Apa pasal la sebok sangat nak letak taugeh...?
Nak kasi nampak muai ke hapa?

Inilah cara Mama Yan makan soto satu ketika dulu.
Rasa macam nak tolak je harga taugeh tu
Kalkulator dah ready tu
Dan Mama Yan percaya...
Bukan Mama Yan sorang je yang anti taugeh ni...
Buktinya...

Hahaha...yang ni lawak.
Sampai nak jadi PM untuk naikkan harga taugeh


Gigih mana pun Mama Yan dulu...
Tidaknla sampai macam ni...


Tengok taugeh pun boleh bayangkan betapa kemas tersusunnya rumah beliau


Mama Yan pun tak sedar entah sejak bila Mama Yan pandai makan taugeh ni...
Tapi yang pasti...
Baru baru ni aje...
So, dah mula la kat rumah Mama Yan ada lauk taugeh...
Mama Yan masak lauk taugeh goreng dengan tauhu..
Lepas tu masak taugeh masak lemak putih...
Ehh...sedap pulak taugeh ni buat lauk...
Lepas tu...kalau dalam soto pun...belasah je...
Dah takde dah terkuis kuis asingkan taugeh..hehehe
Ni mesti ex housemate Mama Yan terkejut ni kalau diorang tahu ni..

Okay...taugeh dah lulus diterima masuk dalam tekak...
Bawang belum lagi...
Masih lagi rejected.
Kihkihkih...
Nantilah...mungkin satu hari nanti boleh diterima tekak juga kan...
Uolls? Semua boleh makan atau picky juga?
Tekak memilih ni...bukan mengada ada tau...
Memang tak boleh...
Dari dulu dah banyak kali paksa diri makan taugeh...
Tapi tiap kali pun akan termuntah...
Sampai berair air mata ciba nak tahan muntah.
Alhamdulillah sekarang dah takde rasa nak muntah bila tergigit taugeh..
Cuma tabah ajalah bila tengok anak anak semua
#TeamTakMakanTaugeh hahaha

Ni lauk Mama Yan & family malam kelmarin.
Padahal dulu...bukan main musuh ketat.



10 comments:

dear anies said...

taugeh sedap laa kalau kena cara masakannya hehehe...

norhidana said...

kite dr dulu sampai tua mmg suka tauge, kalau campurkan dlm masakan suh boh last2 biar ranggup lgi, klu mkn soto ke sup2 suka boh last boh mentah tu... baru layan...

mcm adik la, dia dulu anti taugeh, sampaikan kalau kite grg mee dia mesti pesan jgn boh tauge utk dia sepinggan, tp bila dia dh kawin dia lak yg kata taugeh tu sedap... apa lg kakak nya bahan la dia, dulu kata tak mkn, tak sedap la apa lah skrg ni suka pulak

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Akak sama dgn Yan..
Skg ni je baru suka tauge.
Tapi kalau tapai dan wajik.. rasanya sampai kiamat kot tak akan suka.

Iela Fazielah said...

sedap tu taugeh

IRDINA said...

Macam Dina tak suka makan telur kuning. Taugeh tu boleh terima lagi. hehe

Sha Mohamed said...

Sha pun tak berapa suka taugeh, memang kalau makan pesan siap2 kat tukang masak jangan bubuh taugeh.. hehehe.. tapi boleh je makan, cuma tak berapa suka..

Siti Yang Menaip said...

ahahah nak setuju dengan yang nak jadi PM tu.. mohon naikkan harga togeh.
kadang2 order char kuey teow tertanya2.. ni kuey teow ke togeh ? ahaha.. #teambencitaugeh wakakakka..

Cik Suerin said...

Hihihi adoi lawaknya gigih sangat tu orang yang asingkan setiap helai taugeh macam tu..🤣😂

Cheq tak ada masalah dengan taugeh. Cheq tak makan durian ja 😬

sis gee said...

adeh kelakar taugeh seringgit seketul.haha

Sunah Sakura said...

weiii kak yan macam saya la tak suka bawang...hahahahha

taugeh bole makan kalo masak jadi lauk, tumis air sampai lembik, lauk febret family...kalo yang keras2 lagi dalam mee ke bihun ke...haa yang tu saya tak sy=uka

Klik! Klik!

Post Terhangat