Sunday, July 7, 2019

Kampung, Sememangnya mendamaikan


Pokok kelapa keliling rumah...
Kalau hari panas panas...
Kait kelapa muda..
Minum airnya...
Memang sodappp...
Nak masak pun senang...
Takde la macam orang bandar...
Kena beli santan mahal mahal...
Kadang2 kelapa kat pasar ni bau tengik..
Sebab mesinnya tak dicuci kot...
Ke memang pakai kelapa tengik entahla...
Nasib nasib la...

Pokok kelapa kat rumah mentua ni.. 
Ada banyak kali juga dah ditebang..
Tapi umbutnya tade orang ambik pun...
Dorang tak reti makan umbut kelapa...
Tak sedap katanya...
Ya ampunnn...
Kalau kat kenduri kendara kat Pahang...
Berebut rebut orang mencedok lauk umbut kelapa,
Sampai ke tak cukup..
Ye lah...
Lain padang, lain belalang,
Lain negeri, lain tradisi

Suami Mama Yan cari benih pisang tanduk,
Lepas tu, abang ipar tolong tanamkan,
Tanam depan rumah je...
Kekonon nak buat induknya...
Kat sini nak tanam pokok pisang nak kena kepung zink,
Kalau tak nanti habis disodok 'bulldozer'
Tapi bulldozer nya very the picky,
Pisang tanduk je dia sodok,
Pisang kapok dia tak pandang pun..

Try tanam kelapa mataq juga..
Ada 2 pokok...
Kalau ok...
Nanti kebun kat Sagil tu...
Nak tanam kelapa.
Getah dah boleh toreh nnt....
Toreh je hari hari taruk ubat bagai...
Lepas tu...tebang...
Ni angan angan nya la...

Pokok rambutan depan rumah pun dah kuning kuning...
Musim buah maknanya musim serangga...
Semut buah la...
Lalat buah la...
Lebah la...

Ayah panjat pokok rambutan,
Anak anak tukang sorak,
Mamanya pegang handphone je la...

Manggis banyak juga,
Tapi belum masak,
Tupai banyak pulak tu,
Habis dijatuhkan ke tanah yang muda muda ni,
Hmm...beragihlah dengan tupai...
Nasib baik kera lom sampai ke sini,

Pokok manggis depan jalan masuk rumah mentua ni,
Masa Mama Yan kawen dulu,
Dia dah ada kat situ...
Tapi tak pernah berbuah,
Mentua cakap pokok jantan agaknya,
Hihihi...
Dah 10 tahun tengok tak pernah berbuah, 
Gatal je mulut ni nak suruh tebang...
Hahaha...
3 tahun lepas Mama Yan sembur dengan baja Ezigrow Hai O tu....
Semburan kali pertama,
Keluar pucuk pucuk baru,
Daun daun jadi lebar,
Pokok jadi merimbun,
Kalau tak sebelum ni, sedih tengok daun dia,
Rupa tak cukup zat,
Lepas pokok dah gemuk,
Sembur lagi dan lagi...
Sampai musimnya,
Dia pun ikut sama berbunga dan berbuah...
Alhamdulillah...
Ni dah beberapa kali la pokok manggisnya berbuah...

Oklah...
Nanti Mama Yan menulis lagi...
Kepala ting tong..
Selesema pula ni...
Wassalam



3 comments:

Warisan Petani said...

Indah kan duduk kampung.
Mendamaikan.

adianiez AIDA said...

alamak aii... best nyer :)
damai.
then semua ada depan mata.
tak perlu beli.
fresh!

Sunah Sakura said...

kalo kat kampung pun, mak biasa guna santan dari kelapa perah sendiri berbanding yang dalam kotak atau beli kat kedai siap perah tu..

Klik! Klik!

Post Terhangat