Sunday, January 6, 2019

Cara Betul Tanam Serai

Ni Mama Yan jumpa dalam facebook ye..
Nak kredit kat siapa tak tahu..
Tapi ni perkongsian yang sangat berguna untuk suri rumah dan isteri isteri...
↓↓↓

"Dulu kalau nk tanam serai...
saya kdg2 ambik 2 atau 3 batang dan kadang2 satu rumpun dibagi 3 ,4 bahagian kemudian tanam...mak mertua saya ckp..rugi kalau mcm tu..sayang serai tu kita boleh pakai utk msk..dia ajar saya potong bhgian bwh(dlm gambar)..
kemudian rendam dlm sedikit air, cukup basah dibahagian tumbuh akar tu..sehari dua..pucuk akan terus tumbuh dan boleh la ditanam..atau boleh ja ditanam dalam tanah tanpa direndam terlebih dulu....
saya lebih suka tunggu sampai tumbuh akar br ditanam..mudah kan..sokey la klau kwn2 dah tauu..saya br tauu..agak ketinggalan..hehe.. "
⛱Kredit
      WDV



Dah banyak dah serai yang Mama Yan korbankan utk tanam
Rupanya boleh kerak kontot-kontot macam ni..
Yang atas boleh buat masak...
ish ish ish,..
itupun Mama Yan tak tau..
hahaha
Lepas ni dah tau dah...
Takla membazir lagi
uolss semua taknak try ke?

2 comments:

  1. Malas nak tanam, beli je, hihi..gurau je.
    Ada en suami tanam, amik serumpun dari umh mak mentua,lansung pi tanam, tak terpikir plak buat camni.
    Tq sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah...kat belakan rumah ada je serai. tp pergi pasar beli juga. sbb malas nak ambik. nnt miang kena daun serai.

      Delete

terima kasih la weiii...

Post Terhangat