Surah Al-Kahfi

Baca Al Quran, beberapa mukasurat pun dah terasa panjangnya... Tapi bila mengadap facebook, mengadap novel, habis beratus helai muka surat pun segar aje... Itu Mama Yan la... Kawan kawan yang baca ni tak la begitu rasanya...

Surah Al-Kahfi ni mengandungi 4 buah kisah di dalamnya....Kalau nak pulun lepas Subuh hari Jumaat, memang terasa panjangnya. Nak nak bila anak anak dah start ketuk pintu nak tanya pagi ni sarapan apa .Jadi kalau terasa panjang sangat, boleh la kita bahagikan kepada 4 kali bacaan mengikut pembahagian kisah dalam surah ni. Cadangan waktu bacaannya pula seperti si bawah ni:

1️⃣Hari Khamis selepas Magrib, Kisah 1:
dari ayat 1 hingga 31.
2️⃣Hari Khamis selepas Isyak, Kisah 2 :
dari ayat 32 hingga 59.
3️⃣Hari Jumaat Selepas Subuh, Kisah 3 :
dari ayat 60 hingga 83.
4️⃣Hari Jumaat Selepas Zohor, Kisah 4 :
dari ayat 84 hingga 110.



"Barangsiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, dia akan disinari cahaya di antara dua Jumaat"
(Hadis Riwayat An Nasa'i dan Baihaqi)

6 Comments

  1. Terima kasih atas perkongsiannya kakyan. Semoga kita sama sama istiqomah :)

    ReplyDelete
  2. Bila baca surah Al Kahfi dengan tafsiran dia memang banyak benda boleh belajar dari 4 kisah ni

    ReplyDelete
  3. Good sharing MY 👍

    Cara PH pula baca separuh-separuh; ayat 1-59 (kisah ashabul kahfi & pemilik kebun) then sambung separuh lagi kisah Nabi Musa & Zulkarnain :)

    ReplyDelete
  4. setuju apa yg MY cakap. Malu pula rasa. Alquran baru dua helai dah terasa mcm panjang. kalau novel tu sekejap je habis baca..

    ReplyDelete
  5. thanks for the sharing ya MY!

    ReplyDelete

terima kasih, sila komen lagi :-)