MY Movie Review Persuasion - aziankhalil.com

Breaking

Post Top Ad

Post Top Ad

Monday, August 22, 2022

MY Movie Review Persuasion

 


Cerita berlatarbelakang kan zaman kolonial Inggeris ni biasa biasa aje jalan ceritanya. Tapi lebih kepada komedi romantik dan cinta cinta je. Kisah satu keluarga yang ada tiga orang anak perempuan. Watak utamanya anak yang nombor dua.

Lapan tahun yang lalu, Anne Elliot ada seorang teman lelaki yang merupakan seorang kelasi biasa. Tapi disebabkan kasta dan taraf hidup, Anne dipujuk untuk meninggalkan teman lelakinya Frederick Wentworth. Tapi pada masa yang sama Anne sangat merana dan menyesal. 

Kemudian, keluarga Anne ni jatuh bankrup dan terpaksa berpindah dari rumah agam mereka dan menyewakannya kepada keluarga lain. Keluarga yang menyewa tu, kakak kepada bekas teman lelaki Anne. Mereka kemudiannya bertemu kembali di rumah keluarga mentua adiknya, Mary. 

Cinta kembali nak terjalin tetapi ada salah faham antara kedua duanya. Yang Frederick ingatkan, Anne nak kahwin dengan William Elliot. Yang Anne pulak ingatkan, Captain Frederick bertunang dengan Louisa. Tu la...ada mulut tapi masing masing taknak bercakap elok elok. Masing-masing nak berkias kias, berpuisilah, metafora lah... Lepas tu salah faham.


Ingatkan Henry Golding pegang watak hero. Rupanya, watak pembantu aje. Tapi pengakhiran cerita komedi romantik biasanya happily ever after. Kalau movie cinta yang serius dua tigarius.. biasanya akan ada pengakhiran yang tragik. 

2 comments:

  1. ingat citer tragis macam romeo dan juliet. kalau rom-com ni bolehlah nak layan time bosan2..haha

    ReplyDelete
  2. Hahaha.. Geram je jenis xnk cakap terus terang ini.. Pastu mulalah salah faham.. hehehe..

    ReplyDelete

Terima kasih, jap lagi MY approve ya :-)

Post Top Ad