Mendung Tanpo Udan

 Mendung Tanpo Udan

Ciptaan : Kukuh Prasetya Kudamai


Mendung tanpo udan
(mendung tanpa hujan)
Ketemu lan kelangan
(bertemu dan kehilangan)
Kabeh kuwi sing diarani perjalanan...perjalanan
(Semua itu yang dinamakan perjalanan)

Awakdewe tau duwe bayangan
(Kita pernah punya angan-angan)
Besok yen wis wayah omah-omahan
(besok jika waktunya berumahtangga)
Aku moco koran sarungan
(aku baca surat khabar pakai sarung)
Kowe belonjo dasteran
(Awak belanja dasteran)

Nanging saiki wis dadi kenangan
(Namun, semua jadi kenangan)
Aku karo kowe wis pisahan
(aku dan kamu sudah berpisah)
Aku kiri kowe kanan
(aku kiri, awak kanan)
Wis bedo dalan
(Sudah berbeza jalan)

Mlaku bebarengan
(Jalan bersama-sama)
Bendino sayang-sayangan
(Setiap hari bersayang-sayang)
Sedih lan kebahagiaan
(Sedih dan kebahagiaan)
Dilewati tahun-tahunan
(Dilewati bertahun-tahun)

Padu meneng-menengan
(Bertengkar diam-diam)
Bar kuwi kangen-kangenan
(Setelah itu rindu-rinduan)
Kadang bedo pilihan
(Kadang berbeza pilihan)
Nganti pedot balikan ..medot balikan..
(Sampai, Putus semula)

Mendung tanpo udan
(Mendung tanpa hujan)
Ketemu lan kelangan
(Bertemu dan kehilangan)
Kabeh kuwi sing diarani perjalanan
(Semua itu yang dinamakan perjalanan)


Lagu ni tengah viral di Tik Tok...
Lebih lebih lagi tengok adik Oki Setiana Dewi, Ria Ricis menari sakan masa lagu ni.
Tak terbayang kalau Mama Yan yang berjoget sakan masa tengah sanding,
Mau kena baling dengan kayu api dek abah agaknya..hahaha




Lagu ni dalam bahasa Jawa Indonesia...
Mula2 tak faham,
Lepas tengok lirik...
Ooo.... ada la sepatah dua perkataan jawa dalam lirik ni yang MY pernah dengar keluarga mentua ngomong.
Kangen = rindu,
Wis/wes = sudah,
Kabeh = semua,



Asalnya lagu ni dalam bentuk pop ballad yang meleleh...
Lepas tu,
Dinyanyikan semula dalam bentuk dangdut moden pula.
Lagu ni memang trending di Tik Tok,
Ramai yang buat tarian ni.
Tapi MY tak buat ye...
Memang buang tebiat la kalau menari nari bagai ni..

Oh ya..
Daster tu.. jenis baju batik macam baju kelawar tu.
Kalau tengok cerita Indo,
Mak mak selalu pakai daster ni.


7 Comments

  1. Walaupun anak Jawa, tapi tak faham kesemua bahasa Jawa dalam lirik lagu tu. Bila tengok terjemahan, dapatlah belajar beberapa patah perkataan Jawa (baru dengar).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slang jawa indonesia dengan Malaysia lain sikit.

      Delete
  2. Amboiiii MY, betul ke tak ikut menari sekali tu???

    ReplyDelete
  3. ingatkan MY baru belajar bahasa jawa, rupanya lirik lagu....

    ReplyDelete
  4. bahasa Jawa kurang dipopularkan...

    kalau tidak ramai juga yang faham bahasa ini

    ReplyDelete
  5. ammi faham sikit-sikit sebab separa jawa kan..
    sebenarnya banyak juga vocab jawa yang ammi tau tp nak dijadikan ayat tu tak reti

    ReplyDelete

Terima kasih, jap lagi MY approve ya :-)