Kenangan Puasa 2021

Alhamdulillah...
Selesai sudah 20 hari umat Islam mengerjakan ibadah puasa...
Walaupun disambut sederhana dengan keadaan norma baharu...
Tapi sekurang kurangnya...
Jauh lebih baik dari tahun lepas.


Gambar ni masa awal awal minggu puasa...
Masing masing tak larat nak celik mata dan tak selera nak makan bersahur...
Sampai sambung lelap kat meja makan...
Yang nombor dua je segar sebab dia rajin tolong mama dia hidang makanan.

Masuk hari ke 20..
Siap menambah bagai makan sahur...
Hahaha...

“Semua sahur adalah berkat. Sebab itu, jangan kalian tinggalkan meskipun salah seorang daripada kalian hanya minum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya memberikan selawat untuk orang-orang yang bersahur.”
 (Hadis Riwayat Ahmad)

Mama Yan bangga sangat dengan semangat anak anak belajar puasa..
Anak nombor 1, 2 dan 3..masih full 20 hari..
Anak no 4, tuang sehari..
Yang no 5, tuang 2 hari..
Yang no 6, sehari pun belum mampu puasa... hehehe..

Yang no 4 dan 5 tu tuang puasa masa kat kampung hari tu...
Mengadu lapar kat atok,
Terus atok suruh minum air,
Ambik nasi sejuk,
Gorengkan telur dan suap..
Hahaha...

Mudah mudahan puasa yang berbaki lagi 10 hari ni dapat disempurnakan dengan baik..
Aminnn



 

12 Comments

  1. Comel je yang paling bongsu sehari pun tak puasa lagi hahaha. Takpe kak yan, slow slow belajar hehehe. In shaa Allah hari hari terakhir ni dapat disempurnakan dengan baikkkk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg bongsu baru 4 tahun... dgn botol susu dan puting nya... lambat lagi nak belajar puasa

      Delete
  2. kalau lama lagi duduk kat kampung memang seronok lah yang no 4 dan 5 tu ye MY, atok mana boleh cucu2 dia kata lapar heheheh... paham
    si Aiyan buat masa ni pun belum ada ponteng lagi, tiap pagi sahur mama suap, air milo panas wajib ada...
    suka la tengok talam MY tuh, nak kene cari jugak lah

    ReplyDelete
  3. Mahal gambar ni MY... One day when they look at this photo, they would laugh and talk about this hehe ..

    Si kecik kat rumah ni pun hari2 minta nasi + telur + kicap. Sampai Ummi pula dah jemu asyik minta menu tu je hari-hari haha...

    ReplyDelete
  4. Moga baki Ramadan ini lebih baik untuk kita dan kita usahakan.

    ReplyDelete
  5. Paling nyenyak tidur yg baju merah tu, haha.. cute betul

    ReplyDelete
  6. rajinnya dia asyik tolong mama dia sediakan makanan.... baikkkk

    ReplyDelete
  7. Alhamdulilah suka tengok bdk2 mkan kan.. Klu bertambah tu kira sedap la tu hehe

    ReplyDelete
  8. Hihi...comelnya masing-masing tido kat meja makan.
    Gambar mahal ni.

    ReplyDelete
  9. Macam macam pesen ada tu. Alhamdulillah anak anak seronok berpuasa. Kenangan macam ni akan dirindui nanti bila dah besar.

    ReplyDelete
  10. Alahai.. comel je masing-masing.. Kenangan ini..

    ReplyDelete

terima kasih, sila komen lagi :-)