Mancing kolam

Kali pertama mancing...
2 jam dapat 33 ekor...
Kali kedua mancing...
3 jam dapat 13 ekor aje...
Haishhh...
Geram aje...

Kami mancing guna umpan tepung + dedak...
Uli sebati dengan air...


Lepas tu...
Sangkut umpan tu kat mata kail.
Kadang kadang dia makan sikit sikit kat mata kail tu...
Jenis ikan yang tak menyambar makanan...
Kena alert sentiasa...
Bila pelampung goyang goyang je... 
Kena sentap sikit supaya mata kail tu lekat kat mulut dia..
Kadang tu...
Kita nampak dia makan umpan...tapi... dia luahkan semula.
Boleh rasa agaknya ada mata kail...


Banyak macam ni...
Nampak macam senang je nak tangkap.
Tapi bila kita turun kat tebing tu bawa sauk..
Sekelip mata hilang menyorok.
Kalau dah masuk dalam sauk pun... dia pandai melompat keluar...
Adoi geramnyaaaa...



Hasil tangkapan yang memang nak bawa balik Raub minggu lepas.
Siang siap siap..
Bekukan...
Pukul 9 pagi bertolak dari Pontian hari Jumaat lepas,
Sampai Raub dengan selamatnya jam 3.30 petang.
Ikan dan ayam masih beku elok dalam kotak polistrin.
Kita berbagi bagi rezeki dengan adik beradik...
Alhamdulillah....




 

8 Comments

  1. Ikan tilapia merah ni sedap buat ikan kering
    Goreng fresh pun sedap

    ReplyDelete
  2. Memancing ni memang untuk orang yang banyak bersabar... seronok balik kampung bawak ole-ole ikan yang kita bela sendiri ye MY

    ReplyDelete
  3. Memancing ni memerlukan kesabaran...kannn

    ReplyDelete
  4. Bagus berpeluang memancing sendiri ikan.

    ReplyDelete
  5. Ikan dah cerdik sekarang hihi...

    ReplyDelete
  6. Memancing ni penuh kesabaran. Dapat banyak tu kira rezeki lah kan. Baru tahu ada umpan buat sendiri ni kakyan. Lama jugk tu perjalanan ke Raub.

    ReplyDelete
  7. Memang pandai dia scam ye.. meriah di permukaan ba datang nak sauk terus lari menyorok siap boleh lompat keluar balik.. Mancing ni antara aktiviti yang mengajar erti sabar.. bukan senang nak dapat hasil..

    ReplyDelete

Terima kasih, jap lagi MY approve ya :-)