I will follow youuu....

Wednesday, June 24, 2020

Temu pauh ke ni?

Kat rumah Mama Yan ni ada owner lama tanah serumpun kunyit...
Tapi daun kunyitnya lain sikit...
Tak macam kunyit biasa...
Tulang daunnya tu berwarna sedikit ungu kehitaman...

Semalam petang,
Mama Yan korek sikit...
Nak tengok isinya warna apa...
Lepas tu Google...
Tersampai ke blog Warisan Petani



Tulang daunnya berwarna ungu kehitaman sedikit

Warna daunnya pun lebih hijau dari kunyit.
Mungkin mereka hanya bersaudara


Ni bentuk luar umbisinya..

Potong 2 tengokk...
Ohhh...isinya berwarna kuning air.
Baunya macam buah kuini/mangga muda


4 comments:

norhidana said...

iyalah tu rasannya, kalau dah bau dia lain.. memang pokok temu seakan-akan pokok kunyit cuma daun warna lain sikit... kat kampung dulu banyak pokok nya, nak bezakan mesti amik sikit daun untuk cium bau

Sha Mohamed said...

Uish.. lain macam bau dia.. macam best je mama yan..

Warisan Petani said...

Sahihlah tu pokok temu pauh.
Banyak manfaatnya pokok herba ini.

Sunah Sakura said...

haaa tu wak da jawab sahihhhhh

Klik! Klik!

Anugerah Entry Popular