I will follow youuu....

Tuesday, June 2, 2020

Ubi rebus & sambal

Ubi rebus makan dengan sambal ni...
Mama Yan belajar makan lepas kahwin dengan orang Johor je...
Sebelum ni....
Masa kat rumah sendiri kat Pahang dulu...
Mama Yan dan keluarga makan ubi rebus cicah gula...

Kadang kadang kakak ipar masak sambal tumis cili kering...
Kadang kadang buat sambal cili hijau....
Tak kisah la mana mana pun...
Kalau tinggal nak makan je memang sedap.

Ubi kayu ni, selain dari direbus atau dalam bahasa saintifiknya ubi godok,
Keluarga mentua juga selalu potong potong...
Gaul bawang putih tumbuk dan garam,
Pastu goreng....
Pun sedap jugak... nak nak kalau ubinya empuk...

Kalau tak empuk,
Nanti mak mentua hiris hiris....susun atas dulang...
Lepas tu jemur tengah panas...
Bila dah betul betul kering, gorengggg...
Garing sehingga menggegar otak...krapp...krappp... krappp..

Bila dah balik rumah sendiri...
Rindu pulak kat kampung...
Masa kat kampung,
Sampai naik stress fikirkan rumah dan kerja...
Hahaha...
Ye... manusia memang payah nak bersyukur...

Dua bulan tersadai kat kampung, rasa macam betul² kampung pipel. Makan ubi godok & sambal totok



Ni pula ubi goreng.

5 comments:

norhidana said...

sedapnya ubi rebus tu.... dah lama sangat tak makan ubi rebus... lagi lah sejak PKP nih takde pasar tani buka

NA said...

Lama tu duduk kampung. Hehe takdelah rindu kampung lagi masa Raya.
Saya suka ubi cicah gula.

AzianKhalil said...

Dana> ni pun beli tepi kebun orang. Petani cabut terus jual kat tepi jalan.

NA> haha...kan ubi rebus cicah gula..tapi suami gelak...dia kata tak kena langsung

Hans Hanis said...

sedap makan nih sambil cicah kopi
hehehe

Sha Mohamed said...

Saya memang makan cicah sambal.. lepas tu kawankan pula denhan kopi O.. pergh!! Terangkat.. tapi hat keringkan dan goreng tu tak pernah buat lagi.. menarik nie..

Klik! Klik!

Anugerah Entry Popular